Компетентність в природничих науках і технологіях
Навчальна діяльність на
уроках покликана не просто дати учням суму знань, умінь і навичок, а формувати
в них компетентність як загальну здатність, що ґрунтується на знаннях, досвіді,
цінностях, здібностях, отриманих завдяки навчанню.
Хочу звернути вашу увагу на важливість компетентності в природничих науках
і технологіях, яка розкриває наукове
розуміння природи і сучасних технологій, а також здатність застосовувати
його в практичній діяльності.
А тепер більш детально…
Предметна
природознавча компетентність — це особистісне
утворення, що характеризує здатність учня розв’язувати доступні соціально і
особистісно значущі практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов’язані з
реальними об’єктами природи у сфері відносин «людина — природа».
Іншими словами, ця компетентність
розвиває уміння застосовувати науковий метод, спостерігати, аналізувати,
формулювати гіпотези, збирати дані, проводити експерименти та аналізувати
результати.
На даному слайду представлений основний зміст природничої компетентності у
діяльності учнів, що включає в себе такі пункт, як:
• допитливість, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї;
• самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати;
• формулювати припущення і робити висновки на основі
проведених дослідів;
• пізнавати себе і навколишній світ шляхом
спостереження та дослідження;
• усвідомлення основи екологічного
природокористування;
• дотримання правил природоохоронної поведінки,
ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження
природи для сталого розвитку суспільства.
Виходячи з соціально-педагогічної теорії і практики процес формування
природничо-наукової компетентності учнів можна поділити на такі
соціально-педагогічні рівні: соціальний, соціально-середовищний та
індивідуальний соціальний.
Процес соціального становлення школярів відбувається в умовах соціального
середовища, тобто певної сукупності умов життєдіяльності старшокласників, які
впливають на свідомість та поведінку. Чим більша і різноманітніша палітра
складових соціального середовища, тим інтенсивніше відбувається розвиток
особистості та умов її життєдіяльності.
Соціально-педагогічні умови формування природничо-наукової компетентності
учнів передбачають пошуки відповідних методів розвитку їх соціального
мікросередовища. Ними є сукупність прийомів і способів, які використовуються
для стимулювання і розвитку потенційних можливостей особистості та досягнення
різноманітних завдань. До вирішення завдань щодо формування природничо-наукової
компетентності можуть бути застосовані різноманітні методи, які виникли та
розвинулися в межах таких наук як педагогіка, психологія, соціологія:
педагогічні (переконування, навіювання, мотивації і т.д.), психологічні (з
метою діагностики особливостей учнів), соціологічні (з метою добору інформації
щодо окремих суспільних проблем та визначення ставлення людей до них),
соціально-педагогічні (аналіз соціуму).
Набувши природничо-наукову компетентність учні можуть адекватно і
відповідально реагувати на стрімкі соціальні зміни, виходячи з своїх соціальних
та індивідуальних потреб, розширювати можливості самореалізації, спектр
способів і засобів досягнення бажаного майбутнього.
ВИСНОВОК
Отже, для формування природничо-наукової компетентності учнів, діяльність
вчителя має базуватися на таких вихідних теоретичних положеннях:
1) здійснення пізнавальної діяльності щодо об’єктів реальної дійсності;
2) надавати загальнокультурні знання з предмету, ціннісні установки, що
зумовлюють соціальний досвід учнів у певній галузі, розкривати фундаментальні
проблеми людства й проблеми повсякденного життя;
3) застосовувати способи діяльності, що виявляються в уміннях і навичках,
зокрема під час виконання лабораторного експерименту, обробки інформації тощо.
Матеріали до данного виступу: Презентація "Природознавча компетентність".
Коментарі
Дописати коментар